Xavier Diez, simpatitzant de CxR Constituents per la Ruptura, és escriptor i historiador català especialitzat en els moviments socials al segle XX.
Segueix-nos al nostre canal de Telegram t.me/Constituents
No és difícil deduir que
entre els guionistes de la Moncloa deu haver molts entusiastes de les
pel·lícules americanes de catàstrofes. Contemplar com una crisi
de salut –i d’administració d’una situació nova amb inquietants
derivades polítiques i econòmiques– es tracta cara a l’opinió pública
amb militars, és un intent desesperat de muntar una escenografia que
incentivi a una societat angoixada a acceptar restriccions presents
discutibles, i preparar el terreny per a un futur on es voldran imposar
arbitrarietats.
El que fa la Moncloa no és exclusiu d’un règim espanyol en hores baixes. De fet, topem amb una exhibició global de misèries.
El desbordament dels sistemes sanitaris i d’emergències va
correlacionat amb la intensitat amb què van ser tocats per la ideologia
–i les pràctiques predadores– d’un neoliberalisme que ha creat milions
de morts no quantificats. A tall d’exemple, un dels països pitjor
preparats són els Estats Units –la seva polarització social i política
converteix en oxímoron la seva denominació oficial–. La
resistència inicial a prendre mesures de confinament devia respondre a
l’angoixa dels seus polítics a deixar en evidència què passa quan, un
dels països més poderosos del món, no disposa d’un sistema sanitari
gratuït i universal, i on existeix –més que llibertat– un
llibertinatge econòmic que fa que milions de persones no disposin de cap
garantia de res i que els guetos, al més pur estil The Wire
esdevinguin presons a l’aire lliure. Una història poc comentada
aquestes setmanes és que la Guàrdia Nacional es va haver de desplegar al
Bronx per evitar el desplaçament diari de desenes de milers de
treballadors dels serveis que cada dia van al Sud de Manhattan a exercir
precàries activitats sense assegurança, sovint de manera informal, i
que per tant, prefereixen treballar malalts que la possibilitat de no
menjar o no fer front al lloguer. El confinament a Itàlia també ha posat
de relleu que, almenys en algunes ciutats del sud d’Itàlia, entre una
quarta i una tercera part de la població viu de l’economia informal o
clandestina, i que, sense subsidis ni possibilitats de remuneració, ha
començat a rebre menjar gratuït per evitar revoltes o saquejos a
comerços.
Pel que fa a Espanya, un país en risc de desintegració a tots els nivells, la
seva situació és més precària del que afirmen uns mitjans –especialment
televisius– que acaben de rebre un suborn milionari per part del govern
per generar la falsa il·lusió de situació controlada i evitar una
possible descomposició. No és cap secret que Espanya va ser un
dels països que pitjor van gestionar la crisi de 2008. Es va apostar per
rescatar les elits financeres (que no els bancs), i preservar
l’exempció fiscals de les grans fortunes (especialment a Madrid), en una
situació en què es va saquejar les economies de les classes mitjanes,
de l’economia productiva i de les colònies interiors, coincidents amb
els territoris no castellanoparlants. Les conseqüències han estat
terribles, amb una extensió exponencial de la pobresa i la precarietat
(a banda de l’incendi independentista, que es pot estendre més enllà del
que podríem imaginar). Per posar un exemple, la reforma laboral de 2011 (la que és incapaç de derogar Podemos) va
permetre que les cambreres d’hotel, en base a l’externalització tòxica,
passessin a esdevenir Kellys, és a dir, una forma d’esclavitud
contemporània, en el sentit que ni tan sols es pugui considerar
una relació econòmica de caràcter capitalista. Això ha generat un
malestar que, tanmateix, ha degenerat en una mena de nihilisme social
que fa créixer –amb l’inestimable col·laboració dels mitjans i les
elits– d’una ultradreta casposa i perillosa.
No és cap guerra. És una
epidèmia que no requereix soldats, sinó sanitaris; que no requereix
ordres, sinó informació fiable; que no requereix generals, sinó líders
que generin confiança; que no requereix banderes, sinó
recursos; que no requereix arengues, sinó mesures pràctiques i
tangibles; que no requereix èpica barata, sinó planificació; que no
requereix armes, sinó hospitals; que no requereix demagògia, sinó
solucions. Tanmateix, la Moncloa i els seus mariatxis continuen
plantejant-lo com una guerra. Per què? Perquè necessiten un comodí, una
idea força amb urgència per contenir el descontentament: com en tota
guerra, la veritat és la primera víctima, i existeix la tendència a
suplantar la informació per la propaganda. Perquè és necessari atemorir
la població per facilitar la seva obediència i passivitat.
És cert. Contextos com
aquests fa que correm el risc de la paranoia. Especialment quan la
informació que circula no sempre és fiable, i quan s’envien missatges
poc clars, contradictoris, o d’un paternalisme insultant. A
tall d’exemple, els missatges sobre les mascaretes, és una manera
d’atemorir la gent. I, ho confesso: veure pel carrer gent amb mascareta
té un efecte desmoralitzador, de desprotecció respecte una amenaça
desconeguda, de vulnerabilitat. No vull dir que s’hagin de minimitzar
riscos, tanmateix generar tanta pressió no ajuda precisament a mantenir
el cap fred en situacions difícils. D’altra banda, la proliferació de
consignes al més pur estil “Paulo Coelho”, en base a frases d’autoajuda
estil “ens en sortirem” o “esto lo superamos juntos”, a còpia de
positivisme impostat, semblen d’una esterilitat depriment, i potser van
més adreçades (com passa amb tota filosofia neoliberal) a amagar les
carències organitzatives i a tractar, fútilment, de dissimular absència
d’idees i estratègies coherents a còpia de discursos patriòtics.
No és cap guerra, tanmateix
hem enviat a uns sanitaris delmats per més d’una dècada de retallades, a
primera línia de foc inermes, tan preparats –sense equips de protecció,
sense UCIs, sense llits, sense reserves de professionals– com els
bombers de Txernòbyl tractant d’aturar la racioactivitat en
samarreta. Hem de parlar d’un sector, que especialment en els seus
rengles inferiors, tenien unes condicions laborals carregades de
precarietat, en què la pròpia administració cometia fraus de llei en
interinatges massius (teòricament, segons sentències europeees, no hi
pot haver un percentatge superior al 8% de personal eventual al servei
de les administracions i tot apunta que multiplica per cinc aquest
percentatge), amb unes condicions laborals deplorables i unes
perspectives professionals depriments. Ningú no recorda que en els
darrers anys es va produir un èxode de professionals qualificats a
altres països, especialment al Regne Unit del Brexit (on, per cert,
contractaven espanyols o portuguesos per rebentar, al seu torn, salaris)
No és cap guerra, encara que si ho fos, ja l’hauríem perduda. Les
dificultats extremes per trobar mascaretes, material de protecció
sanitària o respiradors deixen en evidència que l’opció de deslocalitzar
la indústria ha estat una opció suïcida que ens deixa inermes davant
qualsevol eventualitat. La globalització neoliberal, és a dir,
que els propietaris del capital hagin traslladat les fàbriques a països
amb treballadors barats, sense drets laborals, ni sindicats, com ara la
Xina, ha resultat ser car, i en les circumstàncies actuals, criminal.
Sí: és cert. Ara podem comprar samarretes a cinc euros (o unes Nike a
200, encara que el preu de producció en siguin 2). I, de cop, descobrim
que cal fer front a una urgència i no sabem com. El lliure comerç sense
restriccions ens deixa en una situació de vulnerabilitat extrema.
Voldria recordar que les guerres, com la segona guerra mundial, no la
van guanyar qui va tenir els soldats més valerosos, sinó qui era capaç
de fabricar el doble de tancs que l’enemic. I això només es podia
aconseguir mitjançant una planificació i control estatal de l’economia,
cosa que va en contra del dogma del neoliberalisme.
No és cap guerra, encara que aquesta crisi de salut i el confinament ens ha fet evidents realitats incòmodes.
La suspensió del curs acadèmic, i els intents desesperats de
l’administració educativa per tractar d’oferir un discurs
tranquil·litzador en base a fer veure que és possible compensar la
presencialitat per una educació virtual, mitjançant el contacte
telemàtic entre professors i alumnes, ha posat en evidència les
desigualtats. Les escoles catalanes presenten avui una desigualtat
sideral, que ha crescut exponencialment entre els darrers anys. Enfront a
imatges de telenotícies en què ens presenten una imatge idíl·lica d’una
família on les criatures segueixen per videoconferència una classe, en
contacte amb els seus companys de classe, des d’un ordinador d’altes
prestacions en un dúplex amb vistes, i una família que sembli sortida
d’una sitcom de TV3, la realitat resulta menys reconfortant. Em
comentava la directora d’un centre educatiu de Lloret de Mar que un
percentatge molt elevat d’alumnes, no és que no tinguessin ordinador o
connexió a internet: és que no tenen ni endoll. A més, amb una població
migrada flotant, depenent del turisme o d’economia informal, almenys amb
un 10% de les famílies no es podia comunicar, ni per telèfon perquè no
entenien ni català, ni castellà, ni anglès, ni francès. Ara bé, uns
coneguts californians, un col·lega de Bèlgica, m’expliquen
circumstàncies similars. Hem passat la darrera dècada parlant
d’innovació educativa, de neurociència, d’educació per projectes, i
tanmateix hem obviat el problema més dramàtic: com hem creat una
societat repugnantment, indignament desigual. Com es troben a faltar els
llibres de text (i la seva capacitat igualadora) en aquests temps!
No és cap guerra. Tanmateix,
el llenguatge bèl·lic es planteja com a una manera de defensar les elits
dominants davant un escenari en què es plantejarà el seu paper en la
concatenació de decisions que ens han deixat indefensos en una situació
com l’actual. A nivell espanyol, l’exhibicionisme d’una
monarquia caracteritzada pels escàndols financers i blindats
constitucionalment de manera immoral, tractaran d’amagar-se en la
bandera per protegir-se de preguntes incòmodes. Treure l’exèrcit al
carrer, a banda d’assaig-temptació d’intentar exhibir el gen autocràtic
espanyol, també ha servit per satisfer la fatxenderia dels sectors
reaccionaris autòctons, en un moment en què, amb la policia ultradretana
al carrer, se senten protegits. El que fa Orban a Hongria, i sobretot,
el que no fa Europa a Brussel·les, exhibeix la deriva totalitària d’un
feixisme que en l’actualitat actua sota la forma de neoliberalisme que
crida desesperadament la protecció dels mecanismes repressors de l’estat
per preservar un ordre injust. En bona mesura, la deriva autoritària,
també és la solució irracional enfront del racionalisme que s’hauria
d’imposar després d’una experiència traumàtica com aquesta: el retorn de
la planificació econòmica, l’aplicació d’una Renda Bàsica Universal de
Ciutadania, el repartiment del treball, la fi de la butlla d’exempció
impositiva a la noblesa financera, o el més que mai, regulació de preus
de béns bàsics (especialment d’habitatge) i la tendència igualadora dels
salaris.
No és cap guerra. No hauríem
de caure en el parany. És, ras i curt, una epidèmia, que passarà de
llarg com qualsevol altre episodi de la història. El principal
perill és que als estralls propis derivats de la situació, hi hagi la
possibilitat que les elits globals tractin d’imposar una Doctrina del
Xoc en els termes que plantejava Naomi Klein. Hauríem de preparar-nos
per acabar amb un règim tòxic i inservible, fins i tot més enllà de les
amenaces de l’estat d’alarma o dels perills mèdics, que amb l’exhibició
fatxenda de l’exèrcit al carrer, presenta la seva darrera línia de
defensa (sospito que al darrera ja no queda res més). Un exèrcit
desacreditat que només serveix per atemorir gent desarmada, o satisfer
l’ego dels Bertín Osborne de torn.
(Article publicat a Revista Mirall el 9/4/20)
El problema és que 40 anys de democràcia neoliberal han implantat una cultura de campi qui pugui, hem d'aprofitar aquesta crisi per tornar-la, responent a la pregunta, què puc fer per aquell que tinc més aprop. Canviar la cultura no és pot fer només amb la voluntat de canviar tot el món. Dic només perquè també hi hem de dedicar esforços i ràpid. Però com podem canviar cadascú és actuant per qui tenim al costat.
ResponElimina